Rozładowany akumulator to problem, z którym spotyka się prędzej czy później niemal każdy kierowca. I to problem poważny, ponieważ brak energii w akumulatorze uniemożliwia przeprowadzenie rozruchu i tym samym prowadzi do całkowitego unieruchomienia auta. Na szczęście akumulatora nie trzeba od razu wymieniać na nowy, można uzupełnić jego zapas energii. W tym celu należy podłączyć go do prostownika. Jak działa to urządzenie?
Jak działa prostownik?
Prostownik to rodzaj ładowarki, czyli urządzenia umożliwiającego naładowanie akumulatora samochodowego energią. Zadaniem prostownika jest dopasowanie parametrów prądu z sieci elektrycznej do wymogów akumulatora – jest to konieczne, ponieważ bez zmiany właściwości takich jak natężenie czy moc może dojść do groźnego w skutkach uszkodzenia akumulatora. Prostownik realizuje to zadanie poprzez zamianę napięcia przemiennego prądu elektrycznego płynącego z sieci na napięcie stałe, a następne – poprzez dalsze filtrowania – przekształcenie go w prąd, niezbędny do naładowania akumulatora.
Aby prawidłowo wykonać swoje zadanie, prostownik musi mieć odpowiednią budowę.
Jak zbudowany jest prostownik?
Kluczową rolę w budowie prostownika odgrywają elementy półprzewodnikowe, charakteryzujące się jednokierunkowym przewodzeniem prądu – ich zadaniem jest przemiana napięcia wyjściowego na napięcie odpowiednie do danego rodzaju akumulatora. Elementami tymi mogą być diody lub tyrystory. To, które rozwiązanie zostanie zastosowane nie jest bez znaczenia. Jeśli prostownik zawiera diody, czyni to z niego urządzenie niesterowalne, jeśli zaś tyrystory – sterowalne. Innymi słowy – prostownik z tyrystorami umożliwia ręczną zmianę wartości prostowanego napięcia, dzięki czemu jest bardziej uniwersalny, może być używany do ładowania różnych akumulatorów. Prostownik z diodami takiej opcji nie posiada, można nim ładować wyłącznie akumulatory o konkretnych wymaganiach co do napięcia. Na rynku dostępne są również prostowniki półsterowane, które zawierają zarówno diody, jak i tyrystory. Ponadto każdy prostownik wyposażony jest w rozwiązania zabezpieczające przed przepięciami oraz przeciążeniami.
Bardzo ważne jest zapoznanie się jakiego typu akumulator jest w pojeździe i dobranie odpowiedniego prostownika - podstawowe typy akumulatorów to WET, MF, CA, EFB, GEL, AGM. Część pojazdów używanych sezonowo wymaga prostowników podtrzymujących napięcie, żeby nie doprowadzić do głębokiego rozładowania akumulatora. Niektóre prostowniki posiadają funkcję regeneracji (odsiarczanie), którą należy wykorzystać w takiej sytuacji - daje to duże szanse na uratowanie takiego akumulatora.
Szeroki wybór prostowników znaleźć można w ofercie firmy Delta-Technika
Jak używać prostownika?
Używanie prostownika teoretycznie nie jest trudne - wystarczy podłączyć urządzenie do sieci, odpowiednio podłączyć kable do biegunów akumulatora, ustawić parametry ładowania i włączyć urządzenie. W praktyce jednak należy zachować bardzo dużą ostrożność. Przede wszystkim należy dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi konkretnego produktu. Nie stosowanie się do zawartych w niej zasad może skutkować w najlepszym przypadku do nieprawidłowego, niepełnego naładowania akumulatora, w najgorszym zaś do jego zniszczenia, a nawet groźnego wybuchu.