Etykiety na produkty spożywcze stanowią bardzo ważną część opakowań żywnościowych, pełniąc nie tylko funkcje typowo informacyjne, ale również przyciągając uwagę konsumentów za pomocą różnych efektów zdobniczych. Jakie technologie i rozwiązania wykorzystuje się w procesach tworzenia etykiet spożywczych? Co powinna zawierać dobrej jakości etykieta spożywcza?
Projektowanie etykiety spożywczej
Projektowanie etykiet spożywczych to kluczowy etap procesu ich produkcji, który decyduje o sukcesie na rynku. Podczas tworzenia projektu należy wziąć pod uwagę zarówno wymogi prawne, jak i estetyczne. Przede wszystkim, etykieta spożywcza musi zawierać wszystkie obowiązkowe informacje wymagane przez przepisy. Powinny tam znaleźć się między innymi informacje o szczegółowym składzie produktu, składnikach alergicznych, sposobie przechowywania, dokładnej wartości netto, dacie przydatności do spożycia, nazwie producenta i samego produktu itd.
Należy również zadbać o czytelność tekstu oraz odpowiedni dobór kolorów i zdobień. By zwiększyć atrakcyjność wizualną etykiety, można ją drukować na foliach metalizowanych lub złoconych, używać farb o wysokim połysku czy stosować wiele innych dostępnych na rynku rozwiązań. Współpraca z doświadczonym grafikiem oraz producentem etykiet samoprzylepnych Poli-Plus może znacznie ułatwić ten proces i zagwarantować wysoką jakość finalnego produktu.
Wybór technologii druku
Odpowiedni wybór technologii druku ma kluczowe znaczenie dla trwałości, estetyki i funkcjonalności etykiety spożywczej. Istnieje wiele technik druku etykiet spożywczych, takich jak druk cyfrowy, offsetowy czy fleksograficzny. Obecnie najbardziej popularny jest druk cyfrowy, który w większym stopniu niż w przypadku tradycyjnych form druku umożliwia tworzenie etykiet według indywidualnych wytycznych i swobodne dokonywanie zmian w projektach.
Rodzaje etykiet spożywczych
Etykiety samoprzylepne to najbardziej popularny rodzaj etykiet stosowany w przemyśle spożywczym. Łatwo się je aplikuje i cechują się wysoką trwałością. W branży spożywczej często używa się samoprzylepnych etykiet transparentnych, które dzięki swej przezroczystości uwypuklają walory wizualne takich produktów jak miód czy dżemy. Na butelkach z napojami nierzadko umieszcza się etykiety owijkowe, które nie trzeba naklejać, dlatego nie brudzą opakowań, a poza tym łatwo się dopasowują do kształtu produktu. Odpornością wykazują się etykiety IML, gdyż są wtapiane w opakowanie podczas procesu formowania.