Picie zaledwie 2 filiżanek czarnej herbaty dziennie może obniżyć ryzyko zgonu

Data dodania:
Ocena
0.00
  • Na co dzień herbata oprócz wody jest najczęściej spożywanym napojem na świecie.

  • Zawiera ona kofeinę, która w dużych ilościach  może być szkodliwa, dlatego zaleca się ograniczenie jej spożycia i innych napojów zawierających kofeinę, takich jak kawa.

  • Jednak herbata jest również bogata w przeciwutleniacze, co wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem chorób sercowo — naczyniowych i raka.
  • Badanie na dużą skalę wykazało, że picie co najmniej dwóch filiżanek czarnej herbaty dziennie, zmniejsza ryzyko śmierci, nawet jeśli jest spożywane z mlekiem lub cukrem.

Według Organizacji Narodów Zjednoczonych herbata jest zaraz po wodzie najczęściej spożywanym napojem na świecie. Spośród wielu rodzajów czarna herbata jest najczęściej spotykana w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W innych krajach większą popularnością cieszy się zielona herbata, herbata jaśminowa oraz herbaty owocowe i ziołowe.

Herbaty czarne i zielone pochodzą z rośliny Camellia sinensis. Różnica między nimi polega na tym, jak są przetwarzane po zebraniu. Oba gatunki są zbierane, więdnące, posiniaczone i zwijane przed suszeniem. Czarna herbata jest następnie utleniana poprzez wystawienie jej na działanie powietrza przez pewien czas.

Naukowcy od dawna badali korzyści zdrowotne różnych herbat. Niektórzy sugerują, że zielona herbata ma większe korzyści zdrowotne, podczas gdy inni opowiadają się za prozdrowotnymi właściwościami czarnej herbaty. Tak czy inaczej, przeciwutleniacze wydają się w tym przypadku kluczowe.

Prospektywne badanie kohortowe dotyczące nawyków picia herbaty u prawie pół miliona osób z brytyjskiego Biobanku potwierdziło korzyści płynące z czarnej herbaty.

Toteż nowe badanie wykazało, że picie co najmniej dwóch filiżanek czarnej herbaty dziennie, z mlekiem lub bez może zmniejszyć śmiertelność nawet o 12%.

Badanie ukazało się w czasopiśmie Annals of Internal Medicine.

Badania dotyczące picia czarnej herbaty w ciągu dnia

Próba badana obejmowała 498 043 mężczyzn i kobiet w wieku od 40 do 69 lat. Wszyscy uczestnicy przeszli badania fizykalne i dostarczyli próbki krwi, moczu i śliny, gdy zapisali się do badania w latach 2006-2010.

Następnie wypełnili podstawowy kwestionariusz dotyczący ich nawyków związanych z piciem herbaty. Uczestnicy rejestrowali, ile średnio filiżanek herbaty wypijali każdego dnia i czy pili herbatę bardzo gorącą, gorącą czy ciepłą. Następnie byli obserwowani przez medianę 11,2 lat.

Naukowcy zarejestrowali również dane dotyczące diety, stylu życia, zdrowia, pochodzenia etnicznego i statusu społeczno — ekonomicznego wszystkich uczestników. Dostosowali dane dotyczące śmiertelności, aby uwzględnić te czynniki.

Prawie 85% uczestników zgłosiło picie herbaty, a 89% piło czarną herbatę. Większość z tych, którzy pili herbatę, wypijała od dwóch do pięciu filiżanek dziennie, a 19% piło więcej niż sześć filiżanek dziennie.

Osoby pijące duże ilości herbaty wykazały w badaniu, że częściej palą, mają gorszy ogólny stan zdrowia i jedzą więcej czerwonego i przetworzonego mięsa, co może zwiększać śmiertelność.

Czy mleko i cukier dodane do herbaty mają wpływ na śmiertelność?

Podczas obserwacji zmarło 29 783 osoby. Naukowcy odkryli, że ryzyko śmiertelności z jakiejkolwiek przyczyny spadło o około 12%, gdy spożycie herbaty wzrosło do trzech filiżanek dziennie.

Osoby, które wypijały więcej niż trzy filiżanki herbaty dziennie, nie miały mniejszego ryzyka zgonu niż osoby, które piły od jednej do trzech filiżanek.

Dodanie mleka lub cukru miało niewielki wpływ na obserwowane korzyści z czarnej herbaty. Podobnie temperatura herbaty nie wpływała na ryzyko śmierci.

Ci, którzy pili więcej niż dwie filiżanki herbaty dziennie, byli w mniejszym stopniu narażeni na ryzyko zgonu z powodu chorób układu krążenia, choroby niedokrwiennej serca i udaru mózgu.

Naukowcy nie znaleźli żadnego związku między rakiem a śmiercią z powodu chorób układu oddechowego.

Dlaczego czarna herbata może działać ochronnie?

Herbata jest bogata w polifenole, które są przeciwutleniaczami występującymi w wielu produktach roślinnych. Zielona herbata zawiera więcej polifenoli niż czarna herbata.

Badania sugerują, że dieta bogata w polifenole może chronić przed wieloma schorzeniami, w tym nadciśnieniem krwi, niektórymi nowotworami, chorobami układu krążenia i cukrzycą typu 2.

„Herbata jest bogata w związki bioaktywne, takie jak polifenole, co sprawia, że mają one potencjał zmniejszania stresu oksydacyjnego, a to jest mechanizm podstawowy”.

– dr Inoue-Choi

Badania wykazały, że polifenole w diecie mają wiele zalet, jednak w nadmiernych ilościach, które można znaleźć w suplementach, może mieć negatywne skutki.

Czarna herbata zawiera polifenole zwane teaflawinami i tearubiginami. Badania wykazały, że teaflawiny są silnymi przeciwutleniaczami, a także mogą mieć właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i przeciwdrobnoustrojowe, pomagając kontrolować poziom lipidów we krwi.

Włączenie czarnej herbaty do zdrowej diety

Dr Inoue-Choi powiedział, że czarna herbata „nawet przy wyższym poziomie spożycia może być częścią zdrowej diety”.

Jednak obecne badanie nie wykazało dalszych korzyści zdrowotnych po trzeciej filiżance dziennie. Poza tym herbata zawiera kofeinę, która może mieć negatywne skutki przy wysokim poziomie spożycia.

Wykazano, że niewielkie ilości kofeiny poprawiają funkcje poznawcze i czujność oraz pomagają w utracie wagi. Większe ilości – ponad 400 mg dziennie mogą powodować problemy, takie jak drżenie, zakłócony sen, zgaga, a nawet wysokie ciśnienie krwi u niektórych osób.

Jednak średnio trzy filiżanki herbaty zawierają około 180 mg kofeiny, więc nie powinno to sprawiać problemów każdemu, kto nie jest wrażliwy na kofeinę.

Nie zmieniaj swoich nawyków związanych z piciem herbaty

Naukowcy przyznają, że niektóre zmienne nie były kontrolowane w ich badaniu, w tym moc herbaty, czas namaczania lub wielkość porcji. Nie mogą też udowodnić, że czarna herbata była odpowiedzialna za zmniejszoną śmiertelność.

Dr Inoue-Choi wyjaśnił: „To badanie wykazało związek, ale nasze odkrycia muszą zostać powtórzone w innych badaniach i rozszerzone również na inne zróżnicowane populacje”.

Dr Inoue-Choi podkreślił najważniejsze przesłanie z ich badań:

„Większe spożycie herbaty wiązało się z niższym ryzykiem zgonu, szczególnie u osób pijących więcej niż 2 filiżanki dziennie. Jednak nasze odkrycia nie wskazują, że ludzie powinni zacząć pić herbatę lub zmienić jej spożycie w celu uzyskania korzyści zdrowotnych”.

 



 

Tagi
Oceń Artykuł
Komentarze
Wszystkich: 0

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Artykuły z tej kategorii
Jakie są korzyści zdrowotne fasoli?
Data dodania: